Na ženevském autosalonu v roce 2005 predstavila automobilka ŠkodaAuto ve svetové premiére designovou studii ŠkodaYeti
Po predstavení studie Škoda Roomster na frankfurtském autosalonu v roce 2003 byl ohlas verejnosti natolik pozitivní, že se ŠkodaAuto
rozhodla nejen dále rozvíjet myšlenku tohoto zajímavého konceptu, ale také dovést ho do finální podoby a realizovat jeho výrobu.
Studie ŠkodaYeti demonstruje charakteristické znaky budoucích vozu Škoda, které naznacil již Roomster. Panoramatické celní sklo, potažený A-sloupek
nebo charakteristické zakrytí strechy - to jsou jen nekteré znaky nového smeru designu.
|
Na letošním ženevském autosalonu se automobilka opet rozhodla ukázat svuj tvurcí
potenciál a naznacit smer, kterým by se mohla v budoucnu ubírat. Tým designéru z Mladé Boleslavi predstavuje svou vizi vysoce funkcního a zároveò maximálne kompaktního
automobilu kategorie SUV - studii ŠkodaYeti.
Ztvárnení studie postrádá agresivní prvky. Yeti je vnímán jako pozitivní, prátelský objekt a predstavuje tak príjemný kontrast mezi ostatními bežnými terénními
vozy a vozy kategorie SUV. Díky této koncepci je Yeti vhodný jak pro provoz ve mestech, tak i dostatecne zpusobilý pro provoz na nezpevnených cestách.
Kompaktní SUV znacky Škoda naznacuje potenciál firmy v segmentu, který je pro ŠkoduAuto zcela novým. Yeti je svými rozmery posazen mezi
trídy A0 a A; pozice na hranici tríd je pro modely znacky Škoda typická.
Yeti je odpovedí pro všechny jedince, kterí aktivne tráví svuj volný cas. Yeti je zaveze presne tam, kam potrebují. Je tak výborným pomocníkem pro výlety
do prírody, cyklistiku nebo vysokohorskou turistiku. Díky vysokému umístení sedadel, dobré prehlednosti a v neposlední rade díky svým kompaktním rozmerum je Yeti
zároveò velmi presvedcivý i v mestském provozu. Své uplatnení najde také v zemích, které ješte nemají dokonalou silnicní sí».
Novým designovým pojetím vozu SUV - studií ŠkodaYeti - oslovuje ŠkodaAuto zákazníky, kterí hledají alternativu k dnešním módním trendum. Zákazníky,
kterí dávají prednost moderní, ale zároveò nepredstírané kráse s jasnou recí tvaru.
Karoserie je navržena tak, aby se obešla bez každodenního mytí, a snesla i nejaký ten škrábanec. Yeti proste musí být krásný i po mnoha letech užívání.
Prední cásti dominují velké svetlomety s vysoko umístenými mlhovkami a robustní odolný nárazník. Tvurcí svobodu využili designéri naplno pri konstrukci sterace.
V klidovém stavu splývá s linií A-sloupku. Díky symetrickému celnímu sklu a dvema paralelním dráhám muže velmi rychle prejíždet po celé šírce a výšce skla. Stabilitu
a robustnost zvýrazòují široké bocní linie s výraznými hranami, nebo lakované B-sloupky s typickými rádiusy. Bílá, uprostred prosklená strecha symbolizuje hravost
a lehkost. Pronikající svetlo vytvárí príjemnou atmosféru uvnitr vozu.
Usporádání a koncepce vnitrního prostoru je navržena tak, aby mohl ridic vuz bezpecne ovládat v každé situaci. Ze sveta sportu byla odvozena také myšlenka
napnout mezi predními sedadly zdvojený upínací systém s karabinami, kterými lze pohodlne a bezpecne zajistit predmety. Navigacní systém umístený ve stredové konzole
je vyjímatelný, takže jej lze využít jako prírucní zarízení GPS behem sportovních aktivit ve volné prírode. Vnitrní prostor poskytuje posádce presne to, co potrebuje
pro své aktivity. Po levé i pravé strane interiéru jsou upnuty praktické síte pro upevnení zavazadel, které nabízejí další odkládací možnosti. Praktická a funkcne
zamerená je i plastová podlaha v zavazadlovém prostoru, která je opatrena protiskluzovými lištami. Ve výplních bocních stran vzadu jsou široké gumové pásy, které lze
snadno vytáhnout a upevnit jimi po stranách náklad.
Cílem konceptu Yeti totiž není zdolávat nárocné terény vozidlem. Svého majitele má dopravit do míst, odkud již sám aktivne pokracuje pešky, na kole nebo s
lezeckým vybavením.
Podle místopredsedy predstavenstva Winfrieda Vahlanda je auto urcené pro ty, kdo mají tento typ vozu rádi, ale jezdí s ním spíše ve meste. "Odzkoušíme si, zda
tento typ vozu lze nabízet i bez pohonu na všechna ctyri kola". Yeti je zatím jen studií a o výrobe rozhodnou teprve ohlasy.
Sériové mini-MPV se bude údajne podobat více studii Yeti, než konceptu Roomster. Krome jiného by mel sériový model z Yetiho prevzít strechu, prední sloupky a celní
sklo. Interiér je dost propracovaný na to, aby šlo o pouhou ukázku designerského umení. Spíše se zdá, že novinka se dostane pozdeji do výroby - ostatne server Auto
Motor und Sport spekuluje, že by se vuz na základe Yetiho mohl na trhu objevit na prelomu roku 2008 a 2009 a mel by stát pod 20 tisíc eur. Ohledne reálnosti výroby SUV
jsou zástupci automobilky tradicne skoupí na slovo, každopádne ale platí, že Roomster byla puvodne jen studie a o príprave sériového vozu bylo rozhodnuto až na základe
reakcí trhu. |