ŠkodaRoomster je studií kompaktního rodinného vozu, jenž vyniká prostorným variabilním interiérem.
Dle vrchního designéra ŠkodyAuto Thomase Ingenlatha prináší do segmentu kompaktních rodinných
vozu celou radu nových konstrukcních i designérských prvku. V oblasti designu zaujme celní maska
s charakteristickým chromovaným rámeckem a logem nahore uprostred, mohutné dverní sloupky nebo cervene
olemovaná koncová svetla.
Výrazným prvkem jsou dve podélná strešní okna. V interiéru je nový zpusob usporádání, kterým chce Škoda
dokázat, že umí navrhnout prostorný vuz. To dokládají napríklad zadní sedadla, která lze posouvat, což
umožní upravovat prostor na zadních sedadlech spolecne s velikostí zavazadlového prostoru. Sedadla je
možné samozrejme sklopit. Prední sedadla je zase možné otocit proti smeru jízdy a vytvorit tak konferencní
prostredí.
V podélné konzole táhnoucí se stredem strechy je umísteno osvetlení interiéru, na jejích bocích se potom
nacházejí výdechy ventilacní soustavy. Absence stredového tunelu pridává interiéru na prostornosti.
Palubní deska je vytvarována z dvou barevného plastu, vrchní díl je béžový, spodní cerný. Prechod mezi
obema cástmi je ozdoben hliníkovou lištou. Netradicní tvar má také tríramenný volant a radící páka.
Dle ocekávání vzbudila ŠkodaRoomster znacný rozruch v radách motoristických fandu. Ti, kterým
se studie líbila, volali po sériové výrobe...
ŠkodaAuto ukázala, že umí popustit uzdu fantazii, vybocit ze zabehlých kolejí, nabídnou zajímavá
technická rešení a futuristický design. Ackoliv se Roomster nedostane s nejvetší pravdepodobností
(urcite ne v této podobe) do sériové výroby, Škodovka na nem testuje možnosti do budoucna. Predmetem
testu jsou potenciální zákazníci. Škodovka jejich reakce monitoruje a vyhodnocuje.
Spíše než sériový Roomster nás cekají dílcí zmeny v tvári nových Škodovek. Tyto zmeny mohou
zahrnovat napríklad novou masku chladice, nový znak ci usporádání interiéru. Na tyto a další prvky se
Škoda ptá i v ankete na internetových stránkách venovaných Roomsteru. Verme, že se Škodovka pridrží hlasu
vetšiny.
Sériová výroba vozu v této podobe není plánována. Studie však umožòuje pohled smerem, kterým by se
ŠkodaAuto v budoucnosti chtela ubírat nejenom celkovou koncepcí svých modelu, nýbrž také v oblasti
designu jednotlivých dílcích prvku.
Roomster je konceptem kompaktního rodinného vozu. Délka 4055 mm mu propujcuje velkou obratnost predevším
v mestském prostredí, kde se díky tomu dá snadno zaparkovat. ©írka 1843 mm a predevším pak výška 1669 mm
ovšem dalece prekracují všechny dosavadní bežné normy. To platí také pro neobycejne velký rozvor, jenž
ciní 2710 mm. Díky své šírce a výšce, velkému rozvoru a originálnímu vnitrnímu usporádání dosahuje
Roomster prostornosti, která je srovnatelná s podstatne vetšími vozidly.
Škoda se v oblasti designu vydala po zcela nových cestách. Prední cást vozu pripomíná príï letadla.
celní sklo a bocní okna predních dverí tvorí opticky provázaný pás, a vytvárí tak efekt, který se vymyká
obvyklému vzhledu soucasných vozu. Od sloupku B se tvarování bocního okna zvedá v oblouku smerem vzhuru.
Spolecne s nízko posazeným spodním okrajem skla a zadními dvermi, které jsou celé ze skla, vyjadruje
variabilitu a otevrenost: je zarucen nejen neomezený výhled, ale také nezastrený pohled do vnitrku vozu.
Roomster je zámerne vytvoren jako "komunikativní" automobil - uvolnený, vzdušný, prosvetlený, nabízející
bezprostrední kontakt s okolím.
Novinkou je také asymetrická konstrukce: zadní bocní dvere jsou pouze na pravé strane. Zasahují až
vysoko do strechy, jsou široké a na podlaze vozu není žádný vycnívající práh. Velký otvor umožòuje velmi
pohodlný prístup k zadním sedadlum a zároveò snadné nakládání a vykládání i obzvláš» objemných predmetu.
ŠkodaRoomster tak poskytuje dva rozdílné bocní pohledy: na strane ridice probíhá linie strechy
horizontálne podél celé délky vozu, vpravo je obloukem zvýšena portálovými zadními dvermi. Velmi zajímavým
komponentem jsou také zadní dvere celé ze skla, které sahají až k zadnímu nárazníku. V jejich stredu je
umísteno velké logo Škoda, se jakoby volne vznáší v prostoru.
Roomster prináší designové prvky, které se v budoucnu mohou objevit na príštích vozech Škoda. Duverne
známé typické detaily designu vozu Škoda jsou pritom nove interpretovány. To se týká kupríkladu celní
masky s charakteristickým chromovaným rámeckem, svislým žebrováním a logem nahore uprostred. U studie
Roomster se opet setkáváme také s mohutnými dverními sloupky, které se zužují smerem vzhuru a jsou
nalakovány v barve vozu, nebo s cervene olemovanými koncovými svetly, které taktéž pripomínají soucasné
modely vozu Škoda.
Škoda Auto ve svém stánku predstavuje další ctyri projekcní modely v merítku 1:4. Znázoròují zajímavé
varianty, které lze z prototypu snadno odvodit, jako napríklad taxi, mestský kurýrní vuz, variantu
pick-up nebo dokonce sportovní coupé se stahovací strechou. |